Jucariile elecronice – IKID
Daca in urma cu doar o generatie marea majoritate a baieteilor inca se jucau cu mingea in spatele blocului si fetitele se incurajau sau se incurcau reciproc la un joc de sotron sau “elaticu`”, astazi cu totul si cu totul altfel stau lucrurile. Daca in urma cu doar cativa ani, poate in jur de zece, parintii erau net in favoarea jocurilor specifice copilariei, a vacantelor petrecute la tara in curtea bunicilor, astazi, din varii motive, din ce in ce mai multi inclina sa isi lase copiii “la joaca” in fata computerului sau in preajma diferitor jocuri sau jucarii electronice. Este rau, este bine, avem ce face, ca parinti, putem sa oprim intruziunea “electronicelor” in viata copiiilor nostri sau nu ne mai ramane decat sa acceptam tracit faptul ca facem parte dintr-o generatie …
Jucarii traditionale
Sa vorbim despre banalele cuburi. Cu laturi de dimensiuni variabile, cuprinse intre 3 si 5 cm, cu un numar definit de astfel de obiecte pot fi “construite” blocuri, garduri chiar poduri. Datorita dimensiunilor, a materialelor folosite si a altor caracteriastici acest joc este recomandabil tuturor categoriilor de varsta. Pus la dispozitia copilului, un astfel de joc ii poate capta atentia pe o perioada mai mare de timp si, poate cel mai important aspect, ajuta la dezvoltarea multilaterala a copilului. Dezvoltarea musculaturii si a echilibrului, a vederii periferice si a atentiei, a concentrarii si a spiritului de echipa, daca la joc participa doi sau mai multi copii. Daca varsta o permiote, se pot insusii principiile fundamentale ale fizicii, relatia cauza – efect etc. Altfel spus, vorbim de o dezvoltare intelectuala, fizica si emotionala datorita unor banale si ieftine cuburi. Exemplele pot continua cu jocul de lego, cubul Rubbic sau altele la fel de intuitive si de … inteligente care folosesc ca baza de plecare si argumentare inteligenta nativa a copilului si nu pe cea artificiala.
Jucarii electronice
Chiar daca nu sunt in totalitate electronice, jucariile cu baterii au fost primele. Robotei, trenulete sau papusi toate au fost un factor de incantare si de noutate la timpul lor. Mult prea repede, dupa parerea unora, destul de lent in opinia altora, industria, pentru ca vorbim de o adevarata industrie, de divertisment si destinderte prin joc s-a dezvoltat intr-atat de mult incat astazi cu greu mai poti dezlipi copilul din fata monitorului sau al televizorului. Insa s-au intamplat si multe lucruri bune si frumoase. Platformele educationale destinate tuturor varstelor sunt deosebit de atractive. Se poate desena sau colora fara a mai folosi drept suport peretii din casa, de pot asculta povestiri sau se pot “practica” o multime de jocuri fara a parasi camera. Astfel de activitati pot dezvolta o serie de abilitati si cunostinte inca de la o varsta frageda. Atentia, tehnici de memorare, de strategie, in unele cazuri creativitate, dexteritate sunt doar cateva dintre acestea. Jocul, activitatea ludica, sunt esentiale pentru dezvoltarea armonioasa a copilului. Insa o accentuare a acestei ramuri in detrimentul educatiei sau a miscarii in aer liber constituieun dzacord care isi va arata efectele peste ani.
Rolul parintelui
Daca in cadrul jocurilor clasice rolul parintelui era de supraveghere a integritatii fizice a copilului si, in unele situatii, de indrumare, noile jocuri implica un alt tip de supraveghere si un alt tip de ajutor. Astfel, in sarcina parintelui sau a adultului responsabil cu timpul liber al copilului intra limitarea timpului pe care acesta il petrece in fata monitorului. Este recomandat ca parintele sa aiba macar cunostinte de baza in ceea ce priveste jocurile electronice pentru a sti daca ii ofera copilului ceva util din care poate invata ceva sau doar “un alt joc”.
Orice s-ar spune, jocurile electronice, pe calculator, tableta, consola sau orice alt suport, sunt o prezenta care numai are cum sa fie ignorata. Indiscutabil, este frumos si distractiv un astfel de joc, insa exista alternative la fel de interesante. Activitati educative sau stiintifice sub forma de joc, o carte de povesti insotita de un suport video sau orice altceva care starneste imaginatia si provoaca inteligenta.