Inventii romanesti

Inventii romanesti

        Stiati ca la noi in tara exista un mare inventator si inginer roman? Numele sau este Iustin Virgilius Capra, s-a nascut la data de 22 februarie 1933 in Magureni, Prahova. Este cunoscut ca inventatorul primului “rucsac zburator” aparat individual de zbor. Inventat  in 1956 si brevetat in 1958 a starnit rasul autoritatilor comuniste de pe vremea aceea spunanandui-se: “Tovarasi, avem nevoie de tractoare, nu de oameni să zboare”. Atunci si-a prezentat idea la ambasada Americii din Romania unde a fost arestat si scos din cadrul armatei unde era ofiter. Astfel ca doi ani mai tarziu americanii prezinta la Expozitia Americana de la Bucuresti un rucsac zburator identic cu cel al lui Iustin Capra singura diferenta fiind de culoare: gri al americanilor si al nostru negru. Dupa cativa ani s-a vehiculat pe la americani ca inventatorul ar fi fost Capra, dar abia in 2002 au recunoscut oficial ca inventatorul este Iustin Capra.  Acest rucsac este folosit in deplasarile intercapsulare.

            In 1961 Inventeaza “cutia neagra”,  dispozitiv ce poate să reducă parţial gravitaţia corpurilor.

In 1964 Construieşte primul elicopter „portativ pentru juniori“, cu o greutate proprie de 30 kg, forţa portantă de 125 kg şi puterea 15 CP.

In 1966-1968 Construieşte un aparat de zbor individual, cu azot lichid, testat cu succes. Proiectează şi realizează prototipul unui automobil cu caroserie fluidă.

1967 Se întâlneşte cu Henri Coandă.

1968 Realizează rucsacul-zburător, varianta cu perhidrol. Zbor reuşit încercat de paraşutistul Vasile Sebe.

1973 Creează prima Soleta, cea mai mică maşină din lume, urmată de o serie de prototipuri, diferite între ele prin greutate, viteză maximă şi consum de benzină la suta de kilometri. Construieşte mai multe prototipuri de maşini şi motorete alimentate de acumulatori, preocupându-se, în special, de creşterea randamentului şi scăderea greutăţii.

2007-2008 la Targul de Inventika din Bucuresti, lansează Oblio 3C, şi Troty, primul „vehicul la purtător“. Este  un triciclu pliabil echipat cu motor electric integrat în butucul roţii de direcţie (motor-roată), un răspuns imaginat de autori la problemele traficului urban.

2008 Justin Capră este decorat de către preşedintele Traian Băsescu cu Ordinul Naţional pentru Merit în grad de Cavaler.

Iustin Capra considera ca atat avionul, cat si masina sunt niste “crime ecologice”, deoarece ele au fost concepute sa transporte omul sau materiale, dar de fapt se transporta pe sine, datorita greutatii mari a aparatului. De exemplu o masina cu 5 locuri condusa de sofer este folosit doar 2% restul de 98% distruge atmosfera. Astfel a creat un autoturism “soleta” care consuma 0,5 litri/100km de combustibil. Soleta 150 Ecor are o greutate de 95 de kilograme, iar Soleta I.C.200 poate ajunge pana la 67 de km la ora. Visul sau este sa se produca in serie chiar daca nu este o masina invidiata de multi pasionati de automobile. Dar aceste inventii ar falimenta multe ramuri ale industriei deoarece costul de productie este redus si consumul e foarte mic. Costul de vanzare ar fi undeva la 2000 de euro.

A mai inventat o motoreta care functioneaza cu acumulatori, care merge cu 37km/ora, cu o autonomie de 80 km si avand 37 de kilograme. Se incarca de la orice priza si costa 1000 de euro

In anul 2008 a primit premiul Dan Voiculescu, in valoare de 300000de ron cu ajutorul caruia si-a creat o fundatie: Fundatia pentru Inventica si Tehnologii Sustenabile – Justin Capra (FITS). Aceasta este o organizatie nonprofit, independenta care doreste sa  stimuleze şi sa promoveze inventica şi cercetarea originală, să creeze specialişti de vârf în domeniile de interes tehnologic, sa atraga tineri pasionati de stiinta si inventica.

De-a lungul timpului a construit 72 de prototipuri de autotorisme cu consum minim, 7 aparate de zbor neconventionale si 15 motoare neconventionale. Cu toate acestea el este ignorant si marginalizat, dar Iustin Capra este multumuit spunand: „Vreau să las ceva în urma mea”.

Share